Bijna als een kunstenaar die haar eigen meesterwerk creëert, heeft Paulette Verlée zich laten inspireren door grootheden als Erik Satie en François Couperin. Maar in plaats van te streven naar verre horizonten, besloot ze met haar EP 'Reworks' dichter bij huis te blijven. Vastberaden om geen muzikaal hokje te accepteren, begaf Paulette zich op een bijzondere zoektocht naar eigentijdse Belgische nummers. Haar doel? Deze bekende hits omtoveren tot verfijnde pianoklanken.
In deze muzikale reis passeren enkele van de meest geliefde artiesten van België de revue, van Tamino tot Angèle, Bazart, Oscar And The Wolf en Selah Sue. En als klap op de vuurpijl, waagde Paulette zich aan de ultieme uitdaging: het omzetten van een techno-nummer van niemand minder dan 's werelds beste vrouwelijke DJ, Charlotte de Witte.
'Reworks' is niet zomaar een muzikaal avontuur; het is een metamorfose van melodieën en ritmes, waarbij elk geluid dat je hoort voortkomt uit één enkel instrument: de piano.
Ze begint deze muzikale ontdekkingsreis met 'Strange Entity' van Oscar And The Wolf, een nummer dat bijna een decennium geleden verscheen, toen Paulette zelf nog intensief betrokken was bij de wereld van de popmuziek. Het nummer viel op vanwege de gedurfde combinatie van een melancholische melodie met een dansbaar ritme, wat later kenmerkend zou worden voor de wereldwijde sound van de band.
Een paar jaar later kwam 'Goud' van Bazart uit, waarmee ze de Vlaamse popscene nieuw leven inbliezen. Het frisse en dansbare geluid bracht het zingen in het Nederlands weer in de schijnwerpers, een ontwikkeling die Paulette met trots beschouwt als een waardevolle toevoeging aan het culturele erfgoed van Vlaanderen.
Midden in deze muzikale reis vinden we 'You' van Selah Sue, een nummer dat een bijzonder plekje verdient op deze lijst. Dit lied, doordrenkt met eenvoud en rust, is een liefdevolle ode aan de emotie zelf en laat niemand onberoerd. Hieruit blijkt het diepgaande respect dat Paulette heeft voor Selah Sue, een artieste met een oprecht en betrokken hart.
'Indigo Night' van Tamino, een nummer dat op zichzelf al overweldigend sterk is, blijft onaangeroerd in deze herwerkte collectie. Het is een eerbetoon aan de kracht van het origineel, waarbij zelfs de kleinste wijziging aan de noten het stuk oneer zou aandoen. Toen Paulette voor het eerst 'Indigo Night' hoorde, werd ze overdonderd door de magie die deze artiest enkel met zijn stem en gitaar kon teweegbrengen. Het was een moment van muzikale openbaring.
Angèle, een Brusselse artieste zoals Paulette zelf, kon niet ontbreken in deze lijst. Haar openhartige benadering van muziek en haar strijd voor gelijke rechten in de liefde zijn een inspiratie voor velen. De herwerkte versie van 'Taxi' is een oprechte hommage aan deze jonge zangeres.
De EP bereikt zijn climax met 'Doppler' van Charlotte de Witte, aanvankelijk een schijnbaar onmogelijke uitdaging om te transformeren van een techno-track naar een herwerkte versie. Maar Paulette nam deze uitdaging met vastberadenheid aan, ontmantelde de pianoklanken stuk voor stuk, waarbij de klankkast en gedempte bassnaren dienden als bouwstenen voor de basis en beat van haar eigen versie. En uiteindelijk vielen alle pianopuzzelstukjes op hun plaats, als het slotakkoord van een betoverende muzikale reis die begon met de roots van Belgische muziek en eindigde met een vernieuwde en unieke interpretatie.
Met de release van haar EP 'Reworks' toont Paulette Verlée opnieuw haar veelzijdigheid en creatieve benadering van muziek. Door hedendaagse Belgische hits om te zetten in prachtige pianostukken, brengt ze een frisse en boeiende interpretatie van bekende nummers. Haar toewijding aan muziek en haar vermogen om emotie en passie over te brengen door middel van de toetsen van haar piano maken deze EP een waardevolle toevoeging aan haar muzikale repertoire.